PROGRAM

Tuesday 13th September 2011 (Instituto de Historia, CCHS, Salón Actos):

9.30-10.00 Reception of participants
10.00-10.30 Official opening
10.30-11.30 Opening lecture : Jean-Marc Poinsot (University of Rennes 2): Les "Magiciens de la Terre” et la critique d´art : Entre rupture de paradigme et remise à l'heure
11.30-12.00 Break

Modernism (s)
Chair: Jonathan Harris (University of Southampton)
12.00-12.30 Dan Karlholm (University of Södertörn): Contemporary art and critical practice before and after modernism
12.30-13.00 David Craven (Universidad de New Mexico): Rethinking modernisms: competing conceptions of Abstract Art
13.00-13.30 José Luis de la Nuez (University of Carlos III, Madrid): Vanguardia artística y pensamiento crítico en la España del desarrollismo: el caso de la revista Punta Europa
13.30-14.00 Debate

Wednesday 14th September 2011 (Instituto de Historia, CCHS, Salón Actos):

Ideology, Cold War and the modernist canon
Chair: Jean Marc Poinsot (University of Rennes)
10.00-10.30 Jonathan Harris (University of Southampton): International contra universal: the post-1945 settlement, modernism and the global future of art and criticism
10.30-11.00 Henry Meyric Hughes (AICA): Herbert Read, his idea of modern English sculpture and its application to post-war European reconstruction
11.00-11.30 Judith Walsh (University of Southampton): British realism: John Berger´s art reviews (1952-1958)
11.30-12.00 Brigitte Aubry (University of Toulouse le Mirail II): Le continuum de l’art et de la critique britannique d’après-guerre
12.00-12.30 Break
12.30-13.00  Paula Barreiro López (Instituto de Historia, CCHS): The shadow of Marx: avant-garde, ideology and society in Spanish art criticism during the late Franco regime
13.00-13.30 Debate
13.30-15.00 Lunch break
15.00-15.30 Sergio Moyinedo (University Nacional de la Plata): Principios de inclusión y exclusión para una antología internacional de la crítica de arte

Thursday 15th September 2011 (Facultad de Letras, Universidad de Castilla-la Mancha, Ciudad Real, Sala Grados):

Art and totalitarianism
Chair: Paula Barreiro López (Instituto de Historia, CCHS)
10.00-10.30 Julián Díaz (University of Castilla-la Mancha): Depurando el Surrealismo. La crítica de arte en la España de posguerra
10.30-11.00 Florencia Suárez Guerrini (University of Nacional de la Plata): El meridiano hispanoamericano en el arte argentino de postguerra
11.00-11.30 Miguel Cabañas (Instituto de Historia, CCHS): Arte, crítica, diplomacia, posición ideológica y relato discrepante en la II Bienal Hispanoamericana de Arte (La Habana,1954)
11.30-12.00 Debate
12.00-12.30 Break

Mass media, consumerism and art criticism: new artistic practices
Chair: Julián Díaz Sánchez (University of Castilla-la Mancha)
12.30-13.00 Berenice Gustavino (University of Rennes 2, UNLP): Happenings, pop art y nuevas prácticas artísticas. Debates en la crítica de arte argentina a medidos de los 60
13.00-13.30 Fabiana Serviddio (CONICET, Argentina): Las artes plásticas como representación de la identidad cultural latinoamericana. La labor crítica de Marta Traba
13.30-14.00 Stéphane Huchet (Federal University Minas Gerais, Brasil): La critique d´art brésilienne des années 1960-1970 comme récit singulier dans le grand récit de l´art moderne. Contribution à une histoire « cachée »
14.00-14.30 Debate

Friday 16th of September 2011 (Facultad de Letras, Universidad de Castilla-la Mancha, Ciudad Real, Sala Grados)

Debates about today’s art criticism
Chair: Anna María Guasch (University of Barcelona)
09.30-10.00 Pilar Bonet (University of Barcelona): La exposición como dispositivo crítico
10.00-10.30 Sou-Maella Bolmey (University of  Rennes 2) : Revues contemporaines: de nouveaux formats critiques
10.30-11.00 Ramón Tió Bellido (Independent scholar): La coupure épistémologique du postmoderne au mondialisme, ou comment nommer l´art aujourd´hui
11.00-11.30 Break
11.30-12.00 Gloria Ferreira (Independent scholar): Débat critique
12.00-12.30 Debate
12.30-13.30 Closing lecture: Anna María Guasch (University of Barcelona): De la crítica formal a la con(textual) 
13.30-14.00 Conclusions